
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.repositorio.mar.mil.br/handle/ripcmb/29343
Title: | O uso de células combustíveis a bordo: geração de energia elétrica |
metadata.dc.contributor: | Pinto, Paulo Roberto Batista |
Authors: | Oliveira, Heberth Pereira de |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pinto, Paulo Roberto Batista |
Keywords: | Células combustíveis Células de combustível Células à combustivel Energia elétrica-produção |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Centro de Instrução Almirante Graça Aranha (CIAGA) |
Description: | O motor a diesel é a tecnologia mais usada para movimentar e produzir energia nos navios atualmente, mas existem dois motivos importantes que apontam para o fim da supremacia do motor diesel: o preço do óleo diesel e a preocupação com o meio ambiente. Uma das opções mais promissoras para substituir os motores diesel são as células combustíveis. Muitos tipos de células estão sendo desenvolvidas e três delas já foram usadas a bordo de navios: PEMFC, SOFC e MCFC. |
Abstract: | The diesel engine is the most used technology to power ships nowadays, but there are two important reasons that are pointing for the end of diesel supremacy: the price of diesel oil and the increasing concern with the environment. One of the most promising option to replace diesel engines is fuel cells. Several types of fuel cells are being developed and three of them have already been used onboard ships: PEMFC, SOFC e MCFC. |
Access: | Open access |
URI: | http://www.repositorio.mar.mil.br/handle/ripcmb/29343 |
Type: | Bachelor thesis |
Appears in Collections: | Engenharia Naval: Coleção de Trabalhos de Conclusão de Curso Sistemas de Armas: Coleção de Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
00000529.pdf | 682,34 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.